جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اسکیس در طراحی لباس چیست؟ | اسکچ در مد

Home > مقالات > آموزش طراحی لباس > اسکیس در طراحی لباس چیست؟ | اسکچ در مد
اسکیس در طراحی لباس
فهرست مطالب

اسکیس در طراحی لباس؛ حرفه‌ای آمیخته با هنر

در دنیای مد، هر محصول و یا سبک جدیدی با یک ایده اولیه آغاز می‌شود. کشیدن اسکیس در طراحی لباس یکی از اولین کارهایی است که طراحان حرفه ای باید انجام دهند. این ایده اولیه و خلق آن شکلی از هنر است که به تولید پوشاک و اکسسوری‌ها می‌انجامد. می‌توان گفت طراحی لباس شامل مجموعه‌ای از مهارت‌هاست که از تحقیقات بازار و خلاقیت گرفته تا طراحی و انتخاب پارچه متغیر است.

طراحان لباس این فرآیند را در مراحل طراحی، تولید و حتی فروش هدایت می‌کنند. در واقع وظیفه یک طراح حضور موثر و کارآمد و همچنین نظارت بر این سه بخش است. ما در این مطلب به نکاتی در مورد تصویر سازی طراحی لباس و اسکیس پرداخته‌ایم که بهتر است قبل از ورود به دنیای فشن و مد با آن‌ها آشنا شوید.

طراحی لباس

می‌توان گفت طراحی لباس، هنر استفاده از طراحی و تلفیق آن با اصول زیبایی شناسی و خلق یک اثر هنری در قالب لباس است. امروزه این هنر یکی از رشته‌های محبوب در تمام دنیا شناخته می‌شود که هدف آن ارائه طرحی منحصر به فرد است. در واقع یک طراح لباس با خلق لباس‌های منحصر به فرد که متناسب با ویژگی‌های جسمانی افراد است، باعث درخشیدن انسان‌ها می‌شود.

یک فشن دیزاینر در طراحی‌هایش از هنر، خلاقیت و اطلاعاتش استفاده می‌کند. لباس‌هایی که توسط طراحان طراحی می‌شوند باید در عین کاربردی بودن، زیبا، چشمگیر و خاص هم نیز باشند. معمولا طراحان لباس با الهام گرفتن از مفاهیم انتزاعی و فرهنگی و همچنین با الهام گرفتن از طبیعت طرح‌هایی زیبا و در عین حال شیک ارائه می‌دهند.

گام به گام تا تصویرسازی

اولین گام برای تصویر سازی طراحی لباس تحقیق است. یک طراح باید جامعه خود را به خوبی بشناسد. از نیازها و سلایق مردم و جامعه‌اش با خبر باشد. ترند و مد هر سال را پیش بینی کند. پیش بینی مد (Fashion Forecasting) علم وسیعی است که هدایتگر مد در کل صنعت مد جهان است. پس از آن که طراح ترند هرسال را پیش بینی کرد، حال نوبت به تحقیق در رابطه با مهمترین عناصر مد و فشن یعنی پارچه و رنگ می‌رسد. در حقیقت طراح باید شناخت، تسلط و دانش کامل بر پارچه‌ها و همنشینی رنگ‌ها داشته باشد.

در این مرحله و پس از تحقیقات اولیه و علم و آگاهی مناسب با ترند هر فصل و همچنین مشخص کردن زمینه طراحی خود (فشن بانوان/ یا فشن آقایان/ و یا رده سنی کودک تا نوجوان)، ابتدا طرح ذهنی خود را بر روی کاغذ پیاده و یک اسکیس تولید کند.

اسکیس در طراحی لباس

اسکیس در طراحی لباس

یکی از مهمترین مراحل در تصویر سازی طراحی لباس اسکیس زدن (sketch) است. در هنگام اسکیس زدن شما طرح کلی و ایده اولیه خود را ارائه می‌دهید. این مهارت معمولا با استفاده از ابزاری همچون مداد، مارکر، پاستل و غیره بر روی کاغذ انجام می‌شود. همپنین برخی از طراحان برای اسکیس، از نرم افزارهایی همچون ایلاستریتر و فتوشاپ نیز استفاده می‌کنند.

می‌توان گفت اسکیس مد نقش مهمی در طراحی لباس دارد؛ زیرا طراح از این طریق می‌تواند ایده‌هایش را روی کاغذ بیاورد و پیش از ارائه طرح نهایی، خطاهای طرحش را برطرف کند.

مرحله ابتدایی در اسکیس زدن

اولین مرحله برای اسکیس زدن و طراحی کردن، دانستن و شناخت آناتومی بدن انسان در سه ورژن خانم، آقا و کودک و نوجوان است. دانستن نسبت اندام به اندازه سر، در طول و عرض در اسکیس زدن بس یارحائز اهمیت است. همچنین اگاهی نسبت به خطوط طلایی تناسب اندام می‌توانند در جاگذاری برش‌ها، موتیف‌ها و تزئینات به ما کمک کنند.

قبل از شروع، باید از قبل ایده ای داشته باشید که بر اساس تحقیقات روند خود چه چیزی را می خواهید طراحی کنید. وقتی شروع به طراحی کروکی (croquis) خود می کنید باید:

یک مداد سربی نرم با سختی حدود 4b تا 6b انتخاب کنید. اینها خیلی ضخیم نیستند، کمتر بر روی کاغذ فرو می‌روند و به راحتی پاک می‌شوند. ژست مدلی انتخاب کنید که طرح های شما را به بهترین شکل به نمایش بگذارد. به عنوان مثال، اگر می خواهید جزئیات را روی یک شلوار نشان دهید، کروکیس باید با پاهایش از هم باز باشد.

به عنوان یک مبتدی، ساده ترین راه برای کشیدن کروکی این است که یک طرح یا الگوی موجود را پیدا کنید و روی آن ردیابی کنید. اگر می خواهید یکی را از ابتدا بکشید، ممکن است درست کردن آن زمان بر باشد، بنابراین تا زمانی که این کار را انجام دهید به تمرین ادامه دهید. در اینجا چند نکته برای ترسیم کروکی وجود دارد:

  • همیشه با کشیدن یک خط متعادل روی کاغذ خود شروع کنید – این به شما کمک می کند تا به تناسب و تقارن صحیح برسید.
  • خط تعادل را به 9 قسمت مساوی جدا کنید تا طول بدن را نشان دهد.
  • ابتدا باید ناحیه لگن درست زیر وسط خط تعادل کشیده شود.
  • بالاتنه و شانه ها را بکشید، مطمئن شوید که از ناحیه کمر خمیده اید.
  • طول گردن باید نصف سر باشد و اندازه سر باید متناسب با بقیه بدن باشد.
  • پاها را تا حدود 4 برابر طول سر دراز کنید. طول پاها باید به اندازه سر و مثلثی باشد.
  • بازوهای یک کروکی معمولی معمولا بلندتر از حد معمول هستند.

 

اسکیس در طراحی لباس
اسکیس در طراحی لباس

این آگاهی‌ها، دانش‌ها و مهارت‎‌ها سبب کامل بودن و بی نقص بودن طرح‌های ما می‌شود. در واقع هرچه شناخت ما از ابعاد و اندازه‌های انسان بیشتر باشد، درصد خطای ما در طراحی، الگو و دوخت کمتر خواهد بود.

 

مرحله اجرایی

پس از اینکه طراح طرح اولیه خود را ارائه داد نوبت به مرحله اجرایی آن می‌رسد. در این مرحله او پارچه مناسب و رنگ‌های مورد نظر خود را انتخاب می‌کند. پس از انتخاب پارچه نوبت کشیدن الگو و برش زدن است. و در مرحله بعد نیز خیاطی ماهر، این طرح ذهنی را به لباسی عینی تبدیل می‌کند. پس داشتن روحیه تیم ورکینگ یکی از اساسی‌ترین اصولی است که یک طراح باید آن را داشته باشد.

ایده و الهام گرفتن در طراحی لباس

در طراحی لباس این مهم است که ایده‌های منحصر به فردی داشته باشید. یک طراح موفق برای خلق یک طرح خاص مدام در حال جستجو و نگاه کردن عمیق در محیط اطرافش است. این ایده‌ها می‌تواند از دل یک طبیعت و یا حتی از دل یک مکان فرهنگی و یا یک معماری خاص باشد. همچنین هنرهای بومی و سنتی مناطق مختلف جهان می‌تواند ایده‌های بسیاری برای شما داشته باشد. بسیاری از فیلم‌های ماندگار جهان، منبع الهام طراحان لباس زیادی بوده‌اند.

ایده گرفتن در طراحی لباس

در پایان باید گفت که تصویر سازی طراحی لباس حرفه‌ای بسیار جذاب و محبوب است. اما در عین حال یکی از کارهای پارادوکسی است که توام با اضطراب، دقت، آرتیستی، فنی و مهندسی، جامعه شناسی، روانشناسی و زیبایی شناسی همراه است. قبل از انتخاب این رشته و ورود به این عرصه بهتر است ابتدا از علاقه خود به این رشته مطمئن شوید و حسابی تحقیق کنید. داشتن خلاقیت و پشتکار سبب برتری شما نسبت به رقبایتان می‌شود. صبر و حوصله داشته باشید و با برنامه جلو بروید.

امیدوارم اگر شما هم از دوستداران سکیس در طراحی لباس هستید از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

اگر می‌خواهید طراحی لباس را به صورت حرفه‌ای آموزش ببنید ولی حس می‌کنید چیزی در مورد طراحی لباس نمی‌دانید، با دوره‌های آموزشی طراحی لباس آسیه صوفی می‌توانید صفر تا صد طراحی لباس را به صورت حرفه‌ای و آنلاین یاد بگیرید.

لطفا به این مقاله رای بدید
این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *