تخفیف 50% فقط تا 13 اردیبهشت ماه ساعت 24

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جنسیت سازی در طراحی لباس چیست؟

Home > مقالات > آموزش طراحی لباس > جنسیت سازی در طراحی لباس چیست؟
جنسیت سازی در طراحی لباس
فهرست مطالب

 

 

جنسیت سازی در طراحی لباس یا جنسیت سازی پارچه، به معنای تصویر‌سازی بافت پارچه بر روی کاغذ است؛ به گونه‌ای که بیننده با نگاه به طرح، جنس و بافت پارچه را تشخیص دهد. جنسیت سازی زیر مجموعه تصویرسازی مد محسبوب می‌شود که برای به تصویر کشیدن یک طرح لباس خلاقانه کاربرد دارد.

به عنوان یک طراح حرفه‌ای باید جنسیت سازی را یاد بگیرید و همچنین جنس و نوع پارچه را در طراحی‌های دیگران نیز قادر باشید تشخیص دهید. جنس پارچه برای دوخت اهمیت بسیار زیادی دارد و حتما باید در طراحی به طور واضح مشخص باشد. برای جنسیت سازی لباس لازم است که آموزش های لازم را ببینید.

در مبحث جنسیت سازی، برای اینکه یک طراح بتواند طرح خود را بهتر و زیباتر نمایش دهد طراحی انواع جنسیت‌های مختلف پارچه مانند جنسیت حریر، جین، چرم، پولک،خز و … را انجام می‌دهد.

آموزش جنسیت سازی در طراحی لباس، به عنوان یک دوره آموزشی برای علاقمه‌مندان این حوزه در دسترس است. با خرید این دوره می‌توانید به طور کامل در این حوزه مسلط و حرفه‌ای شوید.

 

اهمیت جنسیت سازی در طراحی لباس

در طراحی لباس و دوخت، جنسیت سازی از اهمیت بالایی برخوردار است. شما با انواع مختلفی از پارچه‌ها روبه‌رو خواهید شد که برای دوخت لباس‌ها استفاده خواهند. این موضوع را می‌دانید که هر پارچه دارای جنس، ضخامت و ویژگی‌های مخصوص خود است. نوع، رنگ و جنس پارچه در زیبایی و کاربرد لباس تاثیر بسزایی دارد.

به طور مثال در طراحی لباس‌های مجلسی زیبایی مهم ترین پارامتر است، به همین دلیل از پولک، گیپور و موارد دیگر در طراحی و دوخت آن استفاده می شود. امروزه ما شاهد استفاده چندین پارچه مختلف برای طراحی یک لباس هستیم که لازم است شما بتوانید به درستی تفاوت آن ها در طراحی لباس درک کنید.

انواع جنسیت سازی در طراحی لباس

در ادامه به انواع جنسیت سازی در طراحی لباس خواهیم پرداخت:

پارچه گیپور

برای طراحی پارچه گیپور به دقت زیادی نیاز است، به طوری که هر چقدر ظریف‌تر عمل کنید، خروجی بهتری خواهید گرفت. طرح مدل اولیه شما باید دارای رنگ پوست باشد به این دلیل که پارچه گیپور نازک است و به راحتی رنگ پوست زیرین آن قابل مشاهده است.

بعد ایجاد مدل با مداد و رنگ پوست، طرح‌های گیپور خود را بر روی آن طراحی کنید. در طرح نیاز است تا برجستگی و فرورفتگی‌های بدن به خوبی مشخص شوند به همین دلیل نباید بدن را به صورت یک دست پوشش دهید.

پس از رنگ کردن گیپور، برای سه بعدی نشان دادن طرح کار خود را با سایه زدن ادامه دهید، همچنین رنگ های شما باید به صورت لایه به لایه ایجاد شود تا نوع پارچه را به خوبی نشان داده شود.

پارچه‌های مخمل

برای نشان دادن بافت مخملی در طراحی لباس به مداد، گواش، آبرنگ و … نیاز خواهید داشت. در ابتدا شما باید طرح ذهنی خود را بر روی کاغذ با یک مداد کمرنگ طراحی کنید. قدم بعدی آن را رنگ نمایید تا یک دست شود، همچنین می توانید با کمک مداد رنگی و یا آبرنگ برای ایجاد سایه و روشن های مخملی ایجاد کنید.

در انواع جنسیت سازی در طراحی لباس با پارچه مخمل لازم است تا در ابتدا از مارکر برای یک دست شدن طرح و سپس از مداد رنگی برای نشان دادن بخش‌های تیره آن استفاده کنید، برای روشن نمودن طرح از مداد سفید کمک بگیرید تا طرح را براق تر کند.

جنسیت سازی در طراحی لباس

 

پارچه جین

نوع دیگر جنسیت سازی در طراحی لباس، پارچه جین است. برای این نوع طراحی ها ابتدا از یک مداد آبی رنگ برای کشیدن طرح اولیه استفاده می شود. در قدم بعدی با استفاده از آبی تیره قسمت‌های دارای چین و چروک را طراحی کنید. همچنین برای سه بعدی کردن از یک مداد سورمه‌ای استفاده کنید و نقاط چین و تاخوردگی‌ها را با آن تیره کنید. به کمک مداد آبی کمرنگ هاشورهای را طراحی کنید.

 

پارچه لمه

برای نشان دادن طرح پارچه لمه بر روی کاغذ نیاز است طرح مدل اولیه را بکشید. قبل از اینکه به سراغ رنگ کردن بروید، باید تمامی جزییات و چین و چروک‌ها دوخت و پنس‌ها را طراحی کنید.

برای شروع رنگ کردن با یک مارکر کمرنگ شروع کنید. برای انواع سایه‌ها بر روی کاغذ از مارکرهای تیره استفاده کنید.

پارچه لمه، یک نوع پارچه براق است، توصیه می شود در ابتدا با یک مارکر تیره‌تر نقطه‌هایی را بر روی کاغذ ایجاد کنید و سپس با یک مارکر سفید، تلاش کنید تا نقطه های مرحله قبل به خوبی پخش شوند به گونه ای که بافت براق لمه ایجاد شود.
در آخر می توانید قسمت‌های تیره و سایه دار را با کمک رنگ های تیره طراحی کنید.

 

پارچه پولکی

برای این نوع پارچه ابتدا کار خود را با یک مارکر رنگ تیره آغاز کنید. برای بهتر نشان دادن پولک ها نقاط تیره را در تعداد بالاتری بکشید. در نظر داشته باشید که روی پارچه های پولکی شما دو بخش از رنگ روشن و رنگ تیره دارید.

در بخش تیره رنگ، لکه ها یا نقاط تیره و در بخش روشن نقاط روشن وجود دارند. در نظر داشته باشید که در این نوع جنسیت سازی بخش روشن‌تر و پولک‌های سفید از لحاظ تعداد و حجمی، بیشتر از موارد تیره رنگ و مشکی هستند.

 

پارچه ساتن

یکی از جنسیت‌های معروف در طراحی لباس، پارچه ساتن است که نرم و براق است، پارچه ساتن بیشتر برای لباس‌های مجلسی و لباس‌های عروس استفاده می‌شود.

جنسیت سازی در طراحی لباس

پارچه حریر

جنسیت سازی در طراحی لباس با پارچه حریر، ابتدا طرح اولیه خود را بر روی کاغذ طراحی کنید و بعد از آن مدل لباسی را که میخواهید را بر روی مدل پیاده سازی کنید. به دلیل نازک بودن پارچه‌های حریر آن را با یک رنگ کمرنگ یکدست کنید.
در قدم بعدی با توجه به طرحی که میخواهید، از رنگ های متضاد و ترکیبی برای ایجاد سایه و روشن استفاده کنید.

 

لوازم مورد نیاز برای جنسیت سازی لباس

لوازم مورد نیاز برای جنسیت سازی در طراحی لباس عبارتند از:
کاغذ، پاک کن، مداد رنگی، خودکار، ذغال، گواش، مارکر، آبرنگ و پاستل گچی. همچنین برای طراحان لباس بهتر است که از تکنیک کلاژ نیز بهره ببرند.

برای جنسیت سازی با استفاده از نرم افزارهای متنوع طراحی که در دسترس است می توان طرح خود را به صورت سه بعدی نیز مشاهده کرده و متوجه مشکلات و ایرادات آن شد. یکی از بهترین و کاربردی ترین نرم افزار در حوزه جنسیت سازی ادوبی ایلاستریتور (Adobe Illustrator) است.

5/5 - (2 امتیاز) با سپاس رای شما ثبت شد
این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *