تخفیف 50% فقط تا 13 اردیبهشت ماه ساعت 24

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چگونه طراحی لباس را شروع کنیم؟ + معرفی 8 نوع سیلوئت

Home > مقالات > آموزش طراحی لباس > چگونه طراحی لباس را شروع کنیم؟ + معرفی 8 نوع سیلوئت
هوش مصنوعی در لباس
فهرست مطالب

طراحی لباس شامل طراحی، الگوسازی، دوخت و پرداخت لباس است. در این فرایند، ابتدا باید یک طرح به ذهن طراح خطور کند. سپس با استفاده از ابزارهای صنعتی مانند کاغذ، مداد و خودکار، طرح را می‌کشد و به اضافه کردن جزئیات می‌پردازد. و در آخر می‌تواند با استفاده از نرم‌افزارهای سه بعدی، طرح را به صورت واقعی‌تر و با جزئیات بیشتری ایجاد کند.

بعد از طراحی، باید الگو‌کشی نجام شود. در این فرایند، الگوی لباس برای برش قطعات لباس روی کاغذ رسم می‌شود. سپس قطعات الگو برش داده می‌شود و با دوختن آن‌ها، لباس ساخته می‌شود.

برای طراحی لباس، علاوه بر دانش در زمینه طراحی و الگوسازی، نیاز است تا با انواع پارچه‌ها و متریال‌های مختلف آشنایی داشته باشید. همچنین باید با تکنولوژی‌های مورد استفاده در تولید لباس‌ها آشنا باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را در فرآیند طراحی و تولید لباس به دست آورید.

شروع طراحی لباس ممکن است در ابتدا کمی چالش برانگیز باشد، اما با انجام تمرین و تحقیق درباره آن، می‌توانید به یک طراح حرفه‌ای تبدیل شوید.

 

5 قدم برای طراحی لباس

 در اینجا چند مرحله برای شروع طراحی لباس را خاطر نشان می‌شویم:

  1. اولین گام در طراحی لباس، پیدا کردن آن طرح الهام‌بخش و مناسب است. می‌توانید از جدیدترین مدل‌های لباس در صفحات اینترنتی، نمایشگاه‌ها، فیلم‌ها و سریال‌ها و هرچیزی که دور و برتان است، الهام بگیرید.
  2. برای شروع، می‌توانید اسکیس‌های ساده و خلاقانه‌ای از لباس در کاغذ رسم کنید. در این مرحله، ابعاد و نمونه دقیق لباس را مشخص کنید.
  3. سپس می‌توانید از نرم افزارهای طراحی لباس مانند Adobe Illustrator استفاده کنید و طرح خود را با جزئیات بیشتری طراحی کنید.
  4. بعد از طراحی لباس، می‌توانید الگوی طرح را در کاغذ بکشید و سپس با استفاده از پارچه‌ای مناسب، لباس را دوخته و امتحان کنید.
  5. نظرات و بازخوردهای دوستان و متخصصین در این زمینه را از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها و یا از طریق شبکه‌های اجتماعی جمع بندی کنید تا بتوانید در طراحی لباس خود بهتر شوید.

beautiful asian fashion designer drawing sketches new collection

برای طراحی لباس به چه مهارت‌هایی نیاز دارم؟

توانایی درک نیازهای بازار هدف: یک طراح لباس موفق باید بتواند نیازهای بازار هدف را به خوبی درک کند و طرح‌هایی ارائه دهد که بهترین پاسخ به این نیازها باشد.

مسلط بر فرم، شیوه و روش های ساخت لباس: طراح لباس باید به خوبی در فرم، شیوه و روش‌های ساخت لباس آگاهی داشته باشد و بتواند طرح‌هایی را ارائه دهد که قابلیت ساخت و تولید را داشته باشد. اگر طرح‌ها و رنگ‌ها را به خوبی بشناسید و نحوۀ استفاده از آنها را بلد باشید، این شناخت تاثیر شگرفی بر طراحی کار شما خواهد داشت. 

حوزۀ طراحی لباس بسیار گسترده است و محدود به همین چند نکته نمی‌شود. شما می‌توانید در کلاس‌های طراحی لباس، طراحی انواع لباس را یاد بگیرید، حوزۀ علاقه تان را بشناسید و روی همان متمرکز شوید.  

توانایی در کار با مواد و تجهیزات: طراح لباس باید به خوبی با مواد و تجهیزات مورد استفاده در صنعت لباس آشنا باشد و بتواند از آنها به بهترین شکل استفاده کند. در مورد انواع پارچه ها تحقیق کنید. پارچه فروشی‌های نزدیک خانه را ببینید و پارچه های مختلف را لمس کنید. پارچه‌ها را با تکه‌های لباسی که دارید مقایسه کنید تا بفهمید که چه پارچه‌ای برای چه لباسی مناسب است. 

دقت کنید که پارچه‌ها چگونه روی لباس خودشان را نشان می‌دهند مثلا پارچه‌های ابریشمی لخت هستند و به راحتی روی هم می‌افتند. این ویژگی نشان می‌دهد که لباس چگونه روی بدن خودش را نشان می‌دهد.

توانایی طراحی با رویکردهای جدید و نوآورانه: یک طراح لباس موفق باید توانایی داشته باشد که از رویکردهای جدید و نوآورانه در طراحی استفاده کند و طرح هایی را ارائه دهد که بهترین پاسخ به نیازهای بازار باشند.

داشتن تجربه کاری: یک طراح لباس موفق باید دارای تجربه کاری قبلی باشد و بتواند با خلاقیت و ابتکار به مسائل پیچیده روی بیاورد. هرچه در این زمینه سابقه فعالیت بیشتری داشته باشید، مهارت بیشتری کسب خواهید کرد و بهتر می‌درخشید.

توانایی همکاری با گروه: مهارت سازگاری با محیط و توانایی انجام دادن کار تیمی، یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مهارت‌های شغلی است. طراح لباس باید توانایی همکاری با گروه را داشته باشد و بتواند در یک محیط گروهی برای رسیدن به بهترین نتیجه کار کند.

توانایی مدیریت زمان: کار تیمی خوب در کنار زمان‌بندی درست نتیجه می‌دهد. یک طراح لباس موفق باید توانایی مدیریت زمان را داشته باشد و بتواند به موقع طرح‌ها را ارائه کند.

توانایی رنگ شناسی: یک طراح لباس باید به خوبی رنگ شناسی و تاثیر آن بر روی انتخاب مواد و طرح‌ها را بداند. طراحان موفق لباس، چرخۀ رنگ‌ها را به خوبی می‌شناسند و می‌دانند باید رنگ‌ها را به چه ترتیبی کنار یکدیگر قرار دهند تا بهترین نتیجه را بگیرند. 

 توانایی حفظ روابط عمومی قوی: یک طراح لباس موفق باید توانایی حفظ روابط عمومی قوی با مشتریان، تامین کنندگان و همکاران را داشته باشد. اگر روابط عمومی قوی نداشته باشید، دایره ارتباطاتتان محدود می‌ماند و این مسئله در بلندمدت برای گسترش برند شخصی شما مشکل‌ساز خواهد شد.

 داشتن خلاقیت و استعداد هنری: یک طراح لباس باید دارای خلاقیت و استعداد هنری باشد. بتواند یک طرح را به خوبی ترسیم کند و محصول نهایی‌اش کاملا با آن منطبق باشد. طراحان لباس باید به جزئیات توجه کنند. این افراد باید به جزئیات هر لباس از نوع پارچه، کمر دامن، آستین لباس و … دقت کنند تا لباس‌های با ظرافت و زیبا درست کنند.

close up seamstress drawing with soap pink textile modern sewing

سیلوئت: رکن اساسی طراحی لباس

سیلوئت یا نمای کلی لباس، شکل و ظاهر کلی طرح لباس را به شما نشان می‌دهد. این شکل معمولاً شامل نوع و طرح یقه، طول آستین، شکل بدنه، پهلوها، درزها و سایر جزئیات است. با توجه به نوع لباسی که می‌خواهید طراحی کنید، سیلوئت ممکن است تغییر کند. برای مثال: سیلوئت یک لباس عروس با سیلوئت یک لباس ورزشی متفاوت است. همچنین ترکیب سیلوئت با دیگر جزئیات طراحی لباس مانند الگوها و رنگ‌ها، می‌تواند به شما کمک کند تا یک طرح لباس منحصر به فرد و جذاب ایجاد کنید.

انواع سیلوئت لباس شامل موارد زیر است:

  1. سیلوئت اندازه‌گیری: این نوع سیلوئت، شامل یک لباس کاملاً تنگ و اندازه‌گیری برای بدن فرد است.
  2. سیلوئت آمپول: این نوع سیلوئت، شامل یک لباس با رویه کاملاً پهن و پله و دور از بدن فرد است.
  3. سیلوئت درجه‌ای: در این نوع سیلوئت، پشت و جلوی لباس پوشیده نیست و تنها بخش‌های محدودی از بدن فرد را نشان می دهد.
  4. سیلوئت نیمه درجه‌ای: در این نوع سیلوئت، بخشی از پشت و جلوی لباس پوشیده نیست و بخش بیشتری از بدن فرد را نسبت به مورد قبلی نشان می‌دهد.
  5. سیلوئت تقریباً تنگ: در این نوع سیلوئت، لباس بسیار تنگ و منحنی شکل است.
  6. سیلوئت درجه‌ای تنگ: این نوع سیلوئت، لباسی است که بخشی از پشت و جلوی لباس پوشیده نیست و برای بدن فرد پیچیدگی بیشتری دارد.
  7. سیلوئت آستین‌ماهی: در این نوع سیلوئت، آستین شکل مانند یک ماهی به نظر می‌رسد و برای لباس‌های مجلسی و عروسی استفاده می شود.
  8. سیلوئت شال: در این نوع سیلوئت، لباس شبیه به یک شال طولانی است که با جزئیات خاصی تزئین شده است و برای مجالس شبانه و مهمانی‌ها مناسب است. 

به طور کلی، سیلوئت لباس‌ها می تواند بسیار متنوع باشد و به موقعیت پوشیدن، پارچه و جزئیات لباس بستگی دارد.

closeup sketched cloth designs 53876 65116

به طور کلی مهم‌ترین ابزار برای پیشرفت در رشته طراحی لباس چیست؟

چهار ابزار اصلی برای پیشرفت در حرفه طراحی لباس وجود دارد:
1. آموزش حرفه‌ای و کامل طراحی لباس به صورت مداوم
2. توجه کردن به ترندها و ایده‌های پر‌طرفدار روز در دنیا
3. استفاده از تکنولوژی‌های برجسته روز در حوزه طراحی
4. تمرین و تکرار و ارتقای مهارت ها در زمینه طراحی 

و نکته آخر آن‌که در هر کاری مداومت و استمرار نقش کلیدی دارد و طراحی لباس نیز از این قاعده مستثنا نیست. این کار، حرفه‌‌ی سختی نیست اما چالش‌های مخصوص به خودش را دارد. اگر تازه‌کارید و به این زمینه علاقه‌مندید، عزمتان را جزم کنید و با پشتکاری قوی پیش بروید. همچنین می‌توانید با خرید دوره‌های مجازی، مجموعه مد و طراحی لباس آسیه صوفی، صفر تا صد طراحی لباس را یاد بگیرید.

لطفا به این مقاله رای بدید
این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *